Integritás és nyelvválság

(részlet egy esszéből)

Egyetemesség-igényének fenntartására az egyház a modernség korszakában csak feloldhatatlan ellentmondás árán vállalkozhatott: az időnek alávetett nyelvi és reprezentációs formák változhatatlanságának hitvédelmi affirmációjával. Hatalmi befolyásának csökkenése értelemszerűen a tekintély spirituális értelmezését erősítette fel. Eközben az átfogó jelentésű katolicitás eszményképe beláthatatlan távlatú együttélésre kényszerült a részlegesség és az irányzatosság jelentésmozzanatát hordozó katolicizmus tapasztalati és fogalmi realitásával.

Ezzel együtt, bár az üdvösségközvetítés kizárólagosságának tudata apránként átengedte helyét a minden jóakaratú ember üdvözülésének lehetőségét elismerő valóságérzékelésnek, kiváltságos üdvtörténeti szerepét az egyház továbbra is mint az igazság teljességének birtoklását határozta meg. Ez a sajátos doktrinális elkülönböződés, az exkluzivitás leválása a tanbeli integritásról, mind a mai napig kényes hermeneutikai szituációt állandósít.

Másfelől az egyháznak az igazság fogalmához fűződő viszonyát is nagymértékben megzavarja az a körülmény, hogy szemlátomást nem szüntethető meg az ellentét a monarchikus intézmény- és tudásszerkezet maradéktalan azonosságának őrzése, valamint a jelrendszerek konstitutív időbeliségének észlelése közt. A tekintély megszabta értelmezési norma maga is olyan történeti, ezért részleges érvényű nyelvi formulákra támaszkodik, amelyek nem vonhatják ki magukat az értelem ellenőrzése alól. Ezért csak a kutató elme illetékességének korlátozásával biztosíthatja saját normativitását.

(…)

Urs Altermatt szerint „[a] szekularizáció korszakos folyamat, amely több mint 200 éve elvilágiasítja a katolikus kultúrát”, s ez nyilvánvalóan mást is jelent, mint pusztán azt, hogy a keresztény korszak társadalmának számos funkcióját evilági intézmények veszik át. A katolikus kultúra evilágiasodása abban is megnyilvánul, hogy az egyház hívei immár nemcsak két világ, a látható és a láthatatlan polgáraiként mérlegelhetik földi és mennyei javak mibenlétét és egymáshoz való viszonyát, hanem úgy is, mint különböző világfelfogások egyidejű részesei, azaz mint a hit és a társadalmi praxis megosztott szubjektumai. A tekintélyes katolicizmus-kutató megállapítása ezenfölül az egyházi önértelmezésre is érvényesnek látszik: az elvilágiasodás az interpretáció eljárásait is érinti. A modernség kritikai szemléletmódja az egyház intézményi és jelstruktúrájának számos olyan jelenségét is a saeculumhoz, „e világhoz” tartozónak nyilvánítja, amely a „keresztény világkorszakban” a szakrális szférába tartozott. A szekularizáció tehát korántsem csak a hit alanyainak mindennapjait hatja át, hanem a hitről zajló eszmélődést a maga egészében építi be a legkülönfélébb társtudományok szövegközi rendjébe. Pontosabban: a teológia a legbelsejében világít rá e kezdettől fennálló összefüggésre mint megkerülhetetlen adottságra. Végső soron létrehívja azt a refexiót, amely a hitről való beszéd jelentésvilágának a nyelvhasználat körülményeitől függő összetevőire irányul – de éppígy a szakrális mozzanat áthelyeződésére is a kijelentések és reprezentatív formák rendjéből a kommunikáció (jellegéből fakadóan minden várhatóságot kijátszó) eseményeibe. Mondhatni a katolicizmus egyház-misztikáját épp a modernség jelfelfogása és kommunikációközpontú nyelvszemlélete figyelmezteti újra a Lukács-evangélium kijelentésére: „Az Isten országa nem úgy jön el, hogy az ember jelekből következtethetne rá. Azt sem mondhatják: Íme, itt, vagy íme, ott van! - Mert az Isten országa közöttetek van” (Lk 17,20b-21).

A saját szemiotikai stabilitását, jel és jelölt egyértelmű viszonyát kérdőre vonó teológia meggyökerezése és lassú térnyerése alapjaiban változtatta meg a katolikus identitás értelmezhetőségét. A hagyományteljesség eszményének rávetítése a monarchikus tekintélyelvűség hagyománykonstrukciójára, a történeti képződmény felruházása az időtlen igazság kizárólagos birtoklásának autoritásával – és egyidejűleg a keresztény tradíció megoszlásának tényszerűsége – olyan nyelvezetet rögzít, amelyben felcserélhetővé válik az alkalmi és az örök, a nézet és a tudás, a térségi politikai érdekérvényesítés és az egyetemes érvényű tanítás. Személyes vagy testületi döntések, vélemények, felekezetpolitikai kijelentések „az egyház” állásfoglalásaként szólalhatnak meg. S fordítva: a kinyilatkoztatott hit alapvető tartalmait bármikor elhalványíthatják stratégiai vagy akár taktikai kijelentések: olyan formulák, amelyek lényegileg idegenek a biblikus tradíciótól. Példa lehet erre a barát–ellenség-retorika megbékülése az ellenségszeretetről szóló tanítással, keresztényként indexált megnyilatkozások sokaságában, vagy a „keresztény” antiszemitizmus hivatalos elutasításának és kelet-közép-európai hatékonyságának egyidejűsége. A kétértékűségek és kétértelműségek egyházi-intézményi jóváhagyása a politikai érdekharcok különböző színterein: az apologetika nyelvi krízise és par excellence „hazugságbeszéde”.

9 megjegyzés:

  1. Egy érdeklődő2009. május 28. 17:27

    Ez az írás hol fog megjelenni? És lesznek hozzá hivatkozások is (források + szakirodalom)?

    VálaszTörlés
  2. Kedves Érdeklődő,
    a részlet egy előadásból származik, írásbeli közlése egy konferencia honlapján várható. Ha megjelenik, fölteszem a linket.

    VálaszTörlés
  3. Minden nyelvi és reprezentációs forma időnek alávetett? Vagy csak egyesek? És ki dönti el, melyek?

    VálaszTörlés
  4. Kedves Göttinger, bár szívesen vitatkozom, még szívesebben beszélgetek. A beszélgetésben személyek vesznek részt. A jelen platform, ill. műfaj inkább az üzengetést támogatja, s az üzengetés itt a névtelen levél és az arra válaszoló "árnyékbokszolás" megfelelője. Miközben belátom, hogy a hozzászólásoknak nem kötelező velejárója a hosszászóló személyének felfedése - különösen, hogy a jóváhagyással magam is hozzájárulok az anonimitáshoz -, berzenkedem is a véleménycsere ilyen formája ellen. Ezért úgy döntöttem, hogy legutóbbi kérdésedre nem válaszolok. A névtelenség miatt - és megjegyzéseid terjedelme miatt is: emez nem teszi lehetővé, hogy stílusjegyekből következtessek alanyukra és alanyuk felkészültségére - legfeljebb hipotézist fogalmazhatnék meg arról, hogy kérdéseid a teológia nyelvi feltételeit tekintve valódi járatlanságról tanúskodnak-e, vagy provokációnak szánod őket (akár a szó pozitív értelmében: kihívásnak alaposabb válaszra). Tudatlanságomban viszont legszívesebben egy szép, vaskos kijelentéssel próbálnék kedvedre tenni: vannak időtlen nyelvi és reprezentációs formák, és arról, hogy melyek ezek, a hermeneutika szabályairól rendelkező római pápa dönt. Olyasféleképpen, ahogy XVI. Benedek nyilatkozott nemrég (történetesen a születésszabályozás módszerei kapcsán, de ez mellékes): "Ami tegnap igaz volt, igaz ma is." Roma locuta - a többi néma csend.
    Mindazonáltal nagyrabecsüléssel.

    VálaszTörlés
  5. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  6. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  7. "Menet közben beláttam" - írod fenti megjegyzésemre adott viszontválaszodban, melyet azért teszek itt csupán idézet formájában közzé, mert ezúttal én szeretném megőrizni inkognitódat-, "hogy az ilyen egymondatos hozzászólások valóban nem igazán megfelelőek véleménycserére. Hosszú, nyílt leveleket viszont nem szeretnék intézni hozzád.
    Volt egy olyan elképzelésem, hogy chat-szerű párbeszéd alakul ki, egy rövid kérdés, és rá egy-két mondatos válasz.
    De ha nem, az sem baj. Bár még lennének kérdéseim, lehet, hogy tényleg az lesz a legjobb, ha ezúttal lemondok a válaszokról."

    Köszönöm a tisztázó sorokat, az információnak ezt a (talán több mint) minimumát nem nélkülözhettem a gördülékenyebb kommunikációhoz. Örülök, ha valóban kérdezel, annál is inkább, mivel természetesen nem birtoklom a válaszokat - hogyan is lehetne másképp! -, de szívesen tűnődöm rajtuk. Röviden felelni alapvető kérdésekre sajnos nem igazán lehetséges, hosszabban írni viszont ritkán érek rá - ez kiderül bejegyzéseim szórványosságából is. Blog ide vagy oda, nem vagyok blogger. Ugyanakkor - a provokációnak immár egyértelműen az előzőekben szóba hozott, pozitív értelmét alapul véve - a kihívások (így kihívásaid is) termékenyek. Ne tégy le ezért, kérlek, a véleménycseréről, igyekszem helytállni, amikor időm engedi.

    Talán kiderült mégoly kesernyés (keserű) kritikai bejegyzéseimből is, hogy nem álproblémákon rágódom, s nem önmagáért űzöm e kritikai paraműfajt. "Minden nyelvi és reprezentációs forma időnek alávetett? Vagy csak egyesek? És ki dönti el, melyek?" - hát ez az. Létezhet-e monarchikus igazság a véleménypluralizmus korszakában? Bizonyosan nem, s kétségkívül az időnek van alávetve minden nyelvi és reprezentációs forma. A megoldás alighanem az elkerülhetetlen párbeszéd, amelyet a kat. egyházban a II. Vatikáni Zsinat vezérelvvé emelt, de amelynek működőképes formáját - a központi tekintély szintjén - azóta sem találta meg. Pontosabban: nem boldogult az apóriával, azzal, hogy a párbeszéddel mint az egyetlen és önmagával időtlenül azonos igazság szükségszerű játékba hozásával miként egyeztesse össze tekintélyi megnyilatkozásait, röviden: a sokféleséget az egységgel. Ezt a dilemmát maga a zsinat sem tudta feloldani - innen szövegeinek sokat emlegetett, sokszorosan és alaposan elemzett kettőssége. A teológia megítélésem szerint, s kissé leegyszerűsítve, nem egyéb, mint e dilemma folyamattá, a saját pozíció nyílttá, ill. vitathatóvá tétele. Azaz kockázatos vállalkozás.

    "Ami tegnap igaz volt, igaz ma is." Ez nyilvánvalóan dupla hermeneutikai képtelenség - hol a fórum, ahol ez (a kijelentőnek is) elmondható? Vagyis nagylelkű (személyközi) kommunikációs közeg volna szükséges. Ennek hiánya a baj (az intézmény szilárdsága a legkevésbé sem pótolja), s azé a bátorságé, amely egyúttal bizalom is volna abban, hogy aki kockáztat, nem csak veszíteni tud.

    Nem is annyira a "Roma locutá"-val vannak nehézségeim, hanem inkább a szigorú kijelentések és a hallgatások kiszámíthatatlan váltakozásával. Egy példa: amikor a magyar szélsőjobboldal pszeudokeresztény retorikát használ - sokakat, avatatlanok tömegét, aljas módon megtévesztve -, hol marad ugyanaz a rendreutasító tanbeli biztonság és következetesség, amely oly fürgén nyilvánul meg, ha egy teológus "eltérő" nézetet fogalmaz meg. A kétféle magatartás azt a benyomást kelti, hogy a tekintélyi megszólalásokat nem az igazság, hanem a politikai pozíciószerzés szenvedélye vezérli. Ki mit veszítene e különös (és nagy hagyományú) kettősség) határozott elutasításával? És - ismétlem - hol lehet ezt egyáltalán szóba hozni úgy, hogy érdekelje is (saját legvalódibb, vagyis nem politikai színezetű érdekében) az intézményt, az intézmény urait?

    Még nyersebben: miért nem őrzője testvérének, s miért nem emeli fel szavát a gonosz ellen (in concreto) az, ak folyvást ilyetén megbizatására hivatkozva törekszik történelmi pozíciójának biztosítására? Egyszer: evangéliumi idézetek, másszor: lapítás? Hol van itt az "örök igazságokat" féltő gond?

    VálaszTörlés
  8. Köszönöm a választ és a véleménycserére való bíztatást. Lehet, hogy majd élek a párbeszéd lehetőségével; egyenlőre el akarom olvasni azokat az összefoglalásokat a Mérleg-ből, melyeket az utóbbi időben írtál, a "monarchikus igazság" és hasonló kérdésekről, (általában, ha jól emlékszem, Ratzinger-dokumentumok kapcsán), hogy jobban értsem, amit mondasz. Ha ezzel megleszek, gondolom lesznek kérdéseim, illetve megpróbálom ezt összegondolni azzal, amit a témáról eddig tartottam.

    VálaszTörlés
  9. "Létezhet-e monarchikus igazság a véleménypluralizmus korszakában? Bizonyosan nem, s kétségkívül az időnek van alávetve minden nyelvi és reprezentációs forma."

    2 sorral lejjebb a párbeszédet egyetlen és önmagával időtlenül azonos igazságnak nevezed.

    Itt én tisztelettel megállok és azt mondom, tényleg ne beszélgessünk tovább. Vagy próbáljunk meg Ottlikról, Kosztolányiról, Pilinszkyről, esetleg a mai magyar közéletről, politikáról beszélgetni; a szentyáról és a hitről én nem tudok. Idézett állításaid szerintem nem bizonyosak, és nem állnak kétségen kívül, ellenkezőleg: ha jól értem, tévesnek tartom őket. Eltérő véleményedet tisztelettel elfogadom, de nem tudok mást tenni, mint a magamét ezzel szembeszegezni. Ugyanakkor nem vagyok filozófus, teológus, bölcsész, velem valószínűleg nem fogsz gyümölcsöző párbeszédet folytatni. Így nem tehetek okosabbat, mint hogy ezt a terepet átengedem a nálamnál rátermettebbeknek , miközben magam a sikerért imádkozom, és kérem a küzdő felekre a Szentlélek megvilágosítását. Viszont az az érzésem, hogy ezek a meccsek már le vannak játszva, és a frontok megmerevedtek. Feltételezem, hogy a párbeszédet mint egyetlen igazságot egy tág, teológiai összefüggésben érted ( pl. Isten és ember között) mégis: tudomásom szerint a katolikus dogma úgy, ahogy az egyház megfogalmazza változhatatlan. Ez hit kérdése, és nem nyelvészeti. A világi tudománynak nincs illetékessége, ahogy a hit sok más területén sincs. Nem a pápa tiltja ki őket, hanem maga a hit.
    "Ami tegnap igaz volt, igaz ma is."
    Szerinted "ez nyilvánvalóan dupla hermeneutikai képtelenség - hol a fórum, ahol ez (a kijelentőnek is) elmondható?" - de nem mondhatod-e el akárhol, és egy sor területen nem hallgathat-e rád a római pápa is? Úgy tanultam, hogy a hitben az értelem elé tárt igazságokat fogadunk el. Ezeket a az igazságokat őrzi az egyház, és az emberi értelem egyszerre kénytelen szembesülni azzal, amit maga fedez fel, és amit az egyház ad elé. Szinte szégyellem, hogy ilyeneket írok, hiszen ezt kérdéskört te nálam bizonyára sokkal alaposabban és többször átgondoltad már, és így jutottál az enyémtől eltérő álláspontra.
    Róma többször szólt, emlegetve valami "modern teológiát". Hát én úgy látom, a római pápa és ez a modern teológia együtt nem fog menni.

    Minden pontosító megjegyzésért hálás vagyok, ha valamit félreértettem, illetve hiányosan, kevéssé árnyaltan látok. Mégis: a fentiek alapján úgy gondolom, hogy közted és köztem erről nagy párbeszéd itt az interneten valószínűleg nem lesz.

    VálaszTörlés