Nem Williamson-ügy

Részlet egy esszéből, melyet aláírás nélkül közölt a Telepolis nevű internetes portál. A szerzők, két teológiai tanár, németországi katolikus teológiai fakultáson oktatnak. A névtelenség indoklását ld. az eredeti szöveg elején (németül) »

„A múlt héten végképp átléptük a szégyenküszöböt. Mi másról volna szó, mint »célzott összeesküvésről«? Mi egyébről, mint hogy alattomos médiaemberek rábírnak egy püspököt: beszéljen össze-vissza, hozza hírbe magát, indítson kampányt XVI. Benedek pápa ellen? Ilyesfajta védekezési stratégiák már csak a szélsőjobbon használatosak; összeesküvés-elméleteket a Vatikán kárára leginkább Dan Brown & Co. szokott még szőni. Elviselhetetlen, ha a katolikus egyház magasrangú tisztségviselőitől hallunk hasonlókat. Kivel szövetkezik pl. Gerhard Ludwig Müller regensburgi püspök, amikor XVI. Benedek elleni kampányról beszél? Vagy a római kúria német bíborosa, Paul Josef Cordes, amikor a XVI. Benedekkel szembeni erőteljes németországi kritikára válaszolva a »kútmérgezés« antiszemita fordulatát koptatja tovább? (…) A kreuz.net weboldalon megint tort ül a »Sion bölcseinek jegyzőkönyvei«. A pápa elleni kampányról való beszédnek jó sajtója van. Pedig hát végső soron nem más zajlik, mint »pogrom a Lefebrvre-isták ellen«.” (…)

„Tény, hogy XVI. Benedek a legnagyobb fokú előzékenységet tanúsította egy olyan csoportosulás iránt, amelynek legalábbis szakadár törekvése jó ideje ismert, és amely a II. Vatikáni Zsinattal együtt a katolikus egyház lényeges tanításait is elutasítja.” (…)

„Korántsem új az az érzés, hogy az egyház egységéért vívott küzdelem megtorpant. A hatvanas és a korai hetvenes évek hatalmas lendülete után kijózanodást tapasztalhattunk mind a katolikus, mind az evangélikus világban. De az egyházi rend és a szentségek kérdésében megmaradt az elszántság, olyannyira, hogy két német teológus, Heinrich Fries és Karl Rahner 1983-ban az alábbi javaslatot tette: mivel a lényeges kérdésekben egyetértés alakult ki, a katolikus egyháznak el kellene ismernie az evangélikus egyházi rendet, hogy együtt ünnepelhessük az istentiszteletet. Ha meg vagyunk győződve róla, hogy a közös istentisztelet nemcsak jelzi, hanem elő is mozdítja az egyház egységét, akkor a többi vitás kérdés majd megoldódik. Nyilvánvaló a párhuzam a X. Szent Piusz Papi Testvérülettel: háttérbe szorítjuk a II. Vatikáni Zsinat szemlátomást másodlagos tanításait – a vallásszabadságot, a tudományos kutatás szabadságát vagy azt a kétségkívül mellékes problémát, hogy igazhitű-e a megreformált liturgia –, és egy dektérum kibocsátásával helyreállítjuk az egységet. Van azonban egy lényeges különbség: az evangélikus egyház, amellyel Karl Rahner és Heinrich Fries kapcsolatban állt, az egységre törekedve szükség esetén szeretett hagyományairól is hajlandó volt lemondani. A Piusz Testvérület ellenben saját nézeteihez kívánja visszavezetni Rómát.

Becsületére váljék Benedeknek, hogy gondja van az egyház egységére. Az egyházi központ legitim és támogatást érdemlő szándéka, hogy a valódi katolicitás szellemében a katolikus jobboldal köreit se hagyja belesüllyedni az extremizmusba. Csakhogy a FSSPX (X. Szent Piusz Papi Testvérület) püspökei iránt Benedek olyannyira meghökkentő és nyilvánvalóan feltétlen előzékenységet tanúsított, hogy katasztrofális benyomást keltett vele: a jézusi könyörületesség és az egységért érzett gond leple alatt Róma szektás irányzatoknak kíván kedvezni. Azt, hogy a kiközösítés feltétel nélküli feloldása korántsem csupán az atyai »kegyelem« cselekedeteként, hanem egyházpolitikai jelzésként fogható fel, a Péter-Testvériség csaknem húsz éves fennállása is tanúsítja. Utóbbinak megengedték, hogy a liturgiát megújítatlan formájában ünnepelje. Ha csak a csendes miséről volna szó, a négy püspök [ti. a társaság kiközösített, majd visszafogadott püspökei] már rég visszatértek volna az egyházba. A FSSPX esetében épphogy nem a megreformált vagy megreformálatlan mislről van szó, hanem a tagjai kergette totalitárius és fasiszta állam- és társadalomfantáziákról.” (…)

„Antiszemita, antidemokratikus, fasiszta és nőgyűlölő megnyilvánulások régóta ismeretesek a tagok részéről. Legutóbbi nyilatkozataikból is egyértelműen kiderül, hogy nem csupán »Williamson-ügyről« van szó. Ha ugyanis közelebbről megnézzük a „testvérületet” s főként történelmi gyökereit, borzongani kezdünk: Franciaországban vagyunk, az 1900-as évek fordulóján. A papokat az állam fizeti, divat az antiszemitizmus, egy Dreyfus nevű zsidó katonatisztet jogtalanul vádolnak kémkedéssel és csak zsidó volta miatt ítélik el. Későn rehabilitálják (…) A Francia Köztársaságra nagy nyomás nehezedik, 1905-ben teljesen különválik az egyháztól. E feszültséggel terhes helyzetben modernség- és liberalizmus ellenes, klerikális, antiszemita, monarchista és reakciós körök megalapítják az Action française-t. Ennek célja, hogy mindazt visszahozza, ami 1789 előtt volt: legyen a katolicizmust ismét államvallás – igaz: türelmet gyakorolva a zsidók és a protestánsok iránt –, szűnjék meg a sajtó-, vélemény- és vallásszabadság, álljon helyre az abszolút monarchia. A hivatalos egyház álláspontja voltaképp egyértelmű volt: az Action française-t már X. Piusz elítélte, és amikor a 20-as években Billot bíboros nem akart eltávolodni az Action française-től, XI. Piusz pápa megfosztotta bíborosi méltóságától. Az egyház, noha távol állt tőle a haladáseszme, a reakciónak ezt a formáját elutasította. A II. világháborúban az Action française a kollaboráns Vichy-kormányt támogatta. Az Action française köreiből származik Marcel Lefebvre érsek. Nem újdonság, hogy a Piusz Testvérület az alapítót követi és az ő szellemi arculatához igazodik. A sajtóból a 70-es évek óta tudható, hogy a testvérület burkolt célkitűzése egy antimodern, antiszemita, iszlám-ellenes és antiliberális társadalmi rend.” (…)

„Még egyenesebben fogalmazva: a Piusz Testvérület leplezetlenül fasiszta gondolkodásmódot képvisel, ezt azonban keresztény mázzal vonja be. Williamson püspök holokauszttagadása csak a jéghegy csúcsa, nem pusztán sajnálatos egyedi eset. Miközben II. János Pál világos álláspontra helyezkedett – a testvérülettől megkövetelte, hogy feltétel nélkül ismerje el a II. Vatikáni Zsinatot, ha vissza akar térni az egyházba –, Lefebvre követői alkotmányba ütköző nézeteket hirdettek. Most azonban Benedek kinyitotta Pandora szelencéjét: ellenszolgáltatás nélkül feloldotta a négy püspök kiközösítését. Márpedig ha feltétel nélkül felvesz olyanokat embereket az egyházba, akik fasisztoid gondolatokat dédelgetnek és az egész egyházat saját gondolkodásmódjukhoz akarják téríteni, a II. Vatikánumot pedig meg nem történtté kívánják tenni, akkor a nehézséget nem Williamson, hanem maga Róma jelenti. XVI. Benedek olcsó egység fejében szolgáltatta ki a zsinatot és vívmányait.” (…)

9 megjegyzés:

  1. A pápa így írt a Summorum Pontificum kísérőlevelében:
    "Igaz, hogy vannak (...) szociológiai szempontok (...), amelyek helytelen módon tapadnak az ősi latin liturgikus hagyományhoz ragaszkodó hívek attitűdjéhez. A Ti szeretetetek és lelkipásztori bölcsességetek serkentsen és vezessen ezek tökéletesítésére."

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm az észrevételt, kedves Göttinger, noha persze egy tekintélyi hivatkozás, attól tartok, messze nem helyettesítheti a sokoldalú információt, melynek hiányában - magyarországi egyházi letiltása miatt, hiszen erről van szó - valódi vitát is nehéz (volna talán) folytatni a kérdésről. Vagy mégsem?
    Egy tárgyi észrevétel: a tridenti hagyomány eléggé viszonylagosan "ősi". Létezik az ellenreformációnál (ez volt pl. a patrisztika zsinati felértékelésének lényege) jóval ősibb, sőt (ez pedig az azóta szintén megismerhető, bár nálunk töredékesen publikált biblikus irodalomból derül ki meggyőzően) a patrisztikánál is ősibb és egyben ökumenikusabb hagyomány.
    Az előzőhöz (februári megjegyzésedhez): ha valóban "attól függ", hogyan értelmezzük a zsinatot - egyébként magam is így gondolom -, akkor vajon hol jelenik meg az értelmezések sokfélesége anyanyelvünkön? A kérdés nem egészen költői, tudom. A Mérleg pl. igyekszik tájékoztatni a "hivatalostól" eltérő és masszív érveken nyugvó értelmezési lehetőségekről. De vajon nem a kommunikáció civlizációs fokára is vall-e egyben, hogy egyes vidékeken elhanyagolható kisebbségi vélemény az, ami másutt - bár szintén nem többségi hang - nem elhanyagolható (nem hanyagolható el)? Annyi bizonyosnak tűnik, hogy a zsinat (meg)vitathatóságra és többféle nézet szóhoz juttatására alapozott egyházi nyilvánosságot jelenített meg ülésszakainak történetében. Az ilyesmi sajnálatosan hiányzik pl. a tradicionalisták (állítólagos) tradíciójából.
    Ismételt köszönet hozzászólásodért.

    VálaszTörlés
  3. Én is köszönöm. Valóban nehéz erről a kérédésről ma valódi vitát folytatni.

    Én nem tekintélyi hivatkozásnak szántam az idézetet, csak az volt az érzésem, az általad idézettek félreértették a pápát. Ő külön kezeli a szakadás doktrinális okait, és mindazokat a társadalmi és politikai nézeteket, amelyeket a társaság egyes tagjai nyilvánosan is képviselnek.

    VálaszTörlés
  4. Kedves Göttinger, a vita nehézségének dilemmája megért egy új bejegyzést, ld. március 17.

    VálaszTörlés
  5. Én nem a tájékozódásra gondoltam.
    Nem is elsősorban arra, hogy nehéz higgadatnak maradni,amikor ekkora a feszültség mindkét oldalon. Pedig tárgyszerű, jóhiszemű vitára volna szükség.

    Hanem arra, hogy a felek különféleképpen értelmezik a fogalmakat is.
    Jó példa erre, amit a liturgiáról írsz: "a tridenti hagyomány eléggé viszonylagosan ősi".
    Nyilván. Csak ha én nem egy elképzelt tradícióhoz akarok kapcsolódni a liturgikus ünneplésben, hanem egy olyanhoz, ami megismerhető, vagyis szövegeiben és szerkezetében kb. 1200 éve -a variánsokkal együtt is-- jól követhetően azonos , akkor -- mivel az első századok keresztény istentiszteletét pontosan nem ismerjük-- marad a tridenti. Akárki összevethet mondjuk egy az első évezredből fennmaradt misekönyvet a kis Szunyogh misszáléval, és a különbség lényegesen kevesebb lesz, mint ami az 1965 és 69-es misekönyvek között van.

    Mindezzel nem az új rítus ellen akarok itt uszítani, csak jelzem, hogy már ez is olvasati kérdés: mi a hagyomány?

    És ez csak egy a sok eltérően használt fogalomból.

    VálaszTörlés
  6. És utolsó bekezdésedhez: az egész kérdésben kisebbnek látom a kommunikáció jelentőségét, mint te. Az internetnek sok a hátránya: például a fórumok nagyon kártékonyak tudnak lenni (Hiestand: "randalírozás"), talán a blogok egy kicsit jobbak, de információkhoz mégis csak hozzá lehet jutni annak, aki képes rá. ("Nézzen utána, akit tényleg érdekel a dolog"-írod.)
    Ha többeket fog érdekelni, akkor majd anyanyelvünkön is többféle értelemzés lesz olvasható.
    A Mérleg nem panaszkodhat ismeretlenségre, erdélyi plébánosok íróasztalán éppúgy látom, mint közkönyvtárak polcain.

    Hogy mi a "hivatalos" és mi "a hivatalostól eltérő" ma sokszor nehézen tudom megmondani . Az a benyomásom, hogy a püspöki konferenciák, melyek eddig csak a "progresszívek" és a "tradicionalisták" ellen folytattak kétfrontos harcot, ma egyre gyakrabban a Szentszékkel is szembekerülnek.

    VálaszTörlés
  7. Kedves Göttinger, egyrészt jó, hogy beszélgetünk. Másrészt fájdalmas a közös alap hiánya.
    Kevés az időm, ezért csak röviden és - kényszerűen - finomkodás nélkül:
    Ki-ki olyan tradícióhoz kapcsolódik, amilyenhez akar. Ez a posztmodern.
    Az 1200 éves tradíció is elképzelt, ha nem él.
    Miért kellene "pontosan ismerni" egy ősi istentiszteletet. A hagyomány nem ősi, hanem eleven és - törésekkel önmagát megújítva folytonosan történik. Semminek nem kell "maradnia" (attól még a hagyomány történéseiben megmarad, ami lényeges).
    A biztonságvágy nem keverendő össze sem a hittel, sem a liturgiával. (Erről: könyvtárnyi szakirodalom.)
    Az új rítus: nem rítus, hanem liturgia. Az, hogy újra "ritualizálódott", a II. Vatikánum kétes recepciójának eredménye.
    A hagyomány nem olvasati kérdés. Ez divatos, de megalapozatlan kijelentés. Ráadásul maga a relativizmus (amit a pápa oly előszeretettel ostoroz egyházon kívüli megnyilvánulások esetében).
    A hagyomány mibenlétének megközelítésére nagy huszadik századi gondolatrendszerek épültek. Minimális kötelező olvasmány: Gadamer - az új kiadás 700 oldal, de ha van rászánható idő, figyelmesen két hét alatt abszolválható.
    Ami a püspöki konferenciákat illeti: az, hogy akad vitatkozóbb közöttük, a nyugat-európai társadalmak alakulásának természetes fejleménye. Ahol szabad tudománys kutatás, szabad véleménynyilvánítás (az én példám nem az internet, hanem a szakirodalom) és a véleményekhez szabad hozzáférés van, ott nem tartható fenn a tekintélyelv a jelenlegi formájában (utolsó szókapcsolat aláhúzva). Mert az is többféleképpen értelmezhető.
    Azt kéne talán megértened, hogy amit hagyománynak vélsz, az 19. századi konstrukció. A beszoruló pápaság önvédelmi ideológiája. A hagyomány mindig plurális volt. Szent Benedeknél például a "fiatalok" tekintélye kritikus esetekben felülírhatja az apátét, akinek tekintélye maga is a kommunikáció minőségétől függ. (Értsd: ha fennáll a kölcsönös figyelem és a gondoskodás köteléke, akkor parancsolhat is.) Tekintélyi koncepciók a kereszténységben azóta ütköznek, amióta van egyház, teológia és a teológiát befolyásoló filozófia. A tekintély kizárólagos jelentésének kisajátítása mindig is politikai döntés volt, noha (mindig is) isteni jogra hivatkozott. Praxist, értelmezési módokat megkérdőjelezve semmi lényegeset nem tagadunk. Még pápát, hierarchiát se. Ez is triviális állítás.
    Mostanra ennyit.

    VálaszTörlés
  8. Nekem is fáj a közös alap hiánya.
    Azért tereltem a liturgiára szót, hogy próbáljunk konkrétumokat találni, ha már tettél egy "tárgyi" megjegyzést.

    A tridenti rítus nem ellenreformciós.
    És nincsen nála "ősibb" római liturgikus hagyomány.
    A pápa felfogása a liturgiáról más mint a tiéd, mert egyszerűen elválasztahatatlannak tartja a rítustól(szövegek, mozgások, ehhez rendelt épületek, ruhák, és ezek szabályozott használata). A rítust a liturgikus hagyomány hordozójának tartja.
    A római rítus fontos szövegei ott vannak a korai sacramentariumokban, idézik őket az egyházatyák. Konkrét szövegek, tárgyak, épületek, és egy bizonyos stílus a negyedik századtól előttünk áll, és ennek őrzése folyt hosszú századokon át, keresztül az ókoron, és a középkoron. Ilyen értelemben megalapozottan nevezi XVI. Benedek a tridentit "ősi latin rítus"-nak.

    És hogy nem él?
    Aki közel kerül ehhez a sítlushoz, ezekhez a szövegekhez és formákhoz életteljesnek tapasztalja és él belőle. Úgy látja, hogy róla szól: bűnről, kegyelemről. Arról, ami keresztény életének lényege, ami összeköti az sokféle évszázad keresztényeivel, és nem csak arról, ami összeköti a "mai emberrel". Úgy véli, ami jó volt 500, ban 1500-ban, az jó lesz 2500-ban is. Az új liturgiához sem tudok máshogyan közelíteni, mint hogy azt keresem benne, ami közös azzal a misével, amit az egyház mindig csinált és csinálni fog.

    A II. vatikáni zsinat szövege számos intést, tilalmat tartalmaz ahhoz, hogy ne lehessen a liturgia "deritualizációjához" felhasználni.
    Nyugtalanít, ha egyéni elképzeléseket mint a zsinat "igazi" szándékát akarja valaki érvényre juttatni. Nincs joga hozzá, véleményem szerint.

    És még valami.
    Azt írod, hogy ha fennáll a kölcsönös figyelem és gondoskodás, akkor az elöljáró parancsolhat is.

    A pápától kapjuk a szentségeket, egyébként misénk se lenne. Nem gondoskodás-e ez?
    Nem illeti-e meg ezért olyan engedelmesség az egyház részéről, amilyenről Szent Benedek beszél a szerzetesekkel kapcsolatban?

    VálaszTörlés
  9. Még egy félreértés.
    "Már ez is olvasati kérdés: mi a hagyomány?"
    Ezt úgy értettem, hogy hogyan értelmezzük a hagyomány szót. Például mikor a zsinati szöveget vagy a pápai levelet olvassuk.
    Valami, amit őrzünk, hogy el ne vesszen, vagy valami, ami történik, és nem kell semminek megmaradnia, mert úgyis megmarad, ami benne lényeges...

    VálaszTörlés